وضو

اسباب بطلان وضو

الحمدُ للهِ رَبّ العالمین والصّلاةُ والسّلامُ علی رسولِهِ الأمین محمّدٍ و عَلی آلِهِ وَ صَحبِهِ أجمعین

وضو با یکی از سبب های زیر، باطل می­شود:

1-­ ­خارج شدن ادرار، مدفوع و باد از جلو و عقب انسان: خداوند می­فرماید: « أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِّنَ الْغَائِطِ» [ المائدة/6]؛ « یا اگر یکی از شما از قضای حاجت، فارغ شد». همانطور که در زبان کوردی ( و فارسی) دست به­آب به معنای دفع ادرار و مدفوع است در زبان عربی نیز، « الغائط» به همین معناست.

دانشمندان شریعت، اتّفاق دارند بر اینکه هر کس ادرار، مدفوع و باد از راه طبیعی بدنش ( عقب یا جلو)، خارج گردد وضویش باطل می­شود. اما خروج آن از راه غیرطبیعی، محل نزاع و اختلاف علماست؛ مانند اینکه زخمی در مثانه یا معده شخص باشد ( و سبب خروج غیر طبیعی فضولات شود). من معتقدم اگر شکم یا روده­ی شخص، سوراخ شود و باد از آن خارج گردد وضویش باطل می­شود؛ زیرا از نظر ساختار، همچون باد طبیعی است. اما اگر از پشت، سوراخی در شش یا لوله­ی تنفّسی ( نای) به وجود بیاید ( خروج هوا از آن) اثری بر حکم وضو ندارد والله أعلم.

2-­ خارج شدن مَنی، ودی و مذی: طبق اجماع علما، خارج شدن هرکدام از این موارد، وضو را باطل

می­کند؛

-­ منی: روشن است هرچه غسل را واجب کند سبب بطلان وضو نیز می­شود.

-­ مذی: به دلیل روایت سیّدنا علی بن ابی طالب که فرمود: « كُنْتُ رَجُلاً مَذَّاءً فَأَمَرْتُ رَجُلاً أَنْ يَسْأَلَ النَّبِيَّ صَلَّی اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ  لِمَكَانِ ابْنَتِهِ فَسَأَلَ فَقَالَ‏: تَوَضَّأْ وَاغْسِلْ ذَكَرَك»؛ « من ازجمله کسانی بودم که مذی زیادی از بدنشان خارج می­شود و چون داماد رسول الله صلّی الله علیه و سلّم- بودم شرم می­کردم از خودشان بپرسم از این رو شخصی را فرستادم تا از پیامبر صلّی الله علیه و سلّم- در این مورد سؤال کند و از ایشان، سؤال کرد؛ فرمودند: آلت تناسلی­ات را بشور و وضو بگیر».

-­ ودی: در حکمِ مذی است؛ یعنی شخص آلتش را می­شوید و وضو می­گیرد. ابن عباس رضی الله عنهما- درباره­ی هرسه می­فرماید: « منی، غسل را واجب می­کند اما برای ودی و مذی، آلتت را بشور و وضو بگیر».

حکم کسانی که نمی­توانند باد شکمشان را کنترل کنند و کسانی که پیوسته از بدنشان، مذی خارج می­شود همچون حکم چکمیزک و استحاضه­ی زنان است؛ اگرچه نجس است اما غسل را واجب نمی­کند بلکه محل آن را می­شوید و وضو می­گیرد.

3-­ خواب عمیق: خوابی وضو را باطل می­کند که هوشیاری شخص را زایل گرداند؛ مانند اینکه آب دهانش جاری شود و آن را احساس نکند یا سخن اطرافیان را درک و فهم ننماید یا چیزی که در دستش قرار دارد بیافتد بدون اینکه خود متوجّه شود؛ زیرا در تمامی این حالات، امکان باطل شدن وضو، وجود دارد و فرقی ندارد شخص در حالت رکوع باشد یا سجود، نشسته یا ایستاده، لم داده یا دراز کشیده و ... . زیرا ظاهرا خواب اصحاب در هنگامی که منتظر رسول خدا صلّی الله علیه و سلّم- بودند یا خواب ابن عباس رضی الله عنهما- در وقت نماز که در حضور رسول خدا صلّی الله علیه و سلّم- هم بود چرت بوده (و خواب عمیق نبوده ) است؛ از این­رو اثری بر وضویشان نداشته است. 

 

4-­ بیهوش شدن به سبب جنون، مستی و از حال رفتن: بنابر اجماع علما همه این موارد، وضو را باطل می­کند.

5-­ لمس عورت بدون پوشش: دیدگاه فقها در مورد لمس عضو تناسلی، متفاوت است؛ خلاصه حکم از نظر من، این است که هر کس آلت خود را لمس کند چه با اراده باشد و چه بدون اراده، چه با هوس و چه بدون هوس، قطعا وضویش باطل شده است والله أعلم.

باطل شدن وضو به سبب خوردن گوشت شتر

باتوجّه به اینکه شتر در میان کوردها وجود ندارد شاید کمی برای ما عجیب باشد که خوردن گوشت شتر، وضو را نقض کند امّا به هرحال، این یک حکم شرعی است و خورن گوشت شتر چه خام باشد یا پخته و برشته، وضو را نقض می­کند؛ زیرا جابر بن ثَمرَه روایت می­کند: مردی از پیامبر صلّی الله علیه و سلّم- پرسید: آیا پس از خوردن گوشت گوسفند وضو بگیریم؟ فرمود: « إنْ شِئْتَ تَوَضَّأ، وَإنْ شِئْتَ فَلا تَتَوَضَّأ»؛ « اگر خواستی وضو بگیر و الّا لزومی ندارد» سپس پرسید: در مورد گوشت شتر چه؟ فرمود: « نَعَمْ، تَوَضَّأ مِنْ لُحُومِ الإبِلِ»؛ « بله! پس از خوردن گوشت شتر، دوباره وضو بگیر» [ مسلم و ابن­ماجه]. همچنین براء بن عاذب رضی الله عنه- روایت می­کند: پیامبر صلّی الله علیه و سلّم- فرمودند: « تَوَضَّؤُا مِنْ لُحُومِ الإبِلِ وَلا تَوَضَّأوُا مِنْ لُحُومِ الْغَنَمِ » [ ابو داود و ترمذی]؛ « از خوردن گوشت شتر، وضو بگیرید اما از خوردن گوشت گوسفند خیر».

این، مذهب امام احمد، اسحاق، ابو خیثمه، ابن­المنذر، ابن­حزم و یکی از اقوال امام شافعی است و امام ابن­تیمیّه نیز همین دیدگاه را پسندیده است.

 

وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

1024 جار خوێندراوه‌ته‌وه‌
14/08/2018
بڵاوكردنه‌وه‌ی بابه‌ته‌كان مافی هه‌موو كه‌سێكه‌ به‌مه‌رجێك ئاماژه‌ به‌ سه‌رچاوه‌كه‌ی بدات.