وضو

برخی از چیزهایی که ناقض وضو نیستند

الحمدُ للهِ رَبّ العالمین والصّلاةُ والسّلامُ علی رسولِهِ الأمین محمّدٍ و عَلی آلِهِ وَ صَحبِهِ أجمعین

در بحث وضو، چند مسأله وجود دارد که علما در مورد اینکه ناقضِ وضو هستند یا خیر، اختلاف دارند؛ امّا پس از تحقیق و برّرسی، روشن می­شود که ناقض وضو نیستند؛ از جمله:

1-­ لمس زن و مرد توسط یکدیگر: این، مذهب امام ابو حنیفه و محمّد بن حسن شیبانی است و در اصل به طاووس، حسن بصری، عطاء و ابن­عبّاس برمی­گردد. شیخ­الإسلام ابن تیمیّه نیز همین دیدگاه را برگزیده است. امّ المؤمنین عایشه رضی الله عنها- می­فرماید: « فَقَدْتُ النَّبِيَّ صَلَّی اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ  ذَاتَ لَيْلَةٍ فِي فِرَاشِي، فَلَمْ أُصِبْهُ، فَالْتَمَسْتُهُ، فَوَقَعَتْ يَدِي عَلَى أَخْمَصِ قَدَمِهِ وَهُوَ سَاجِدٌ، يَقُولُ: أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَأَعُوذُ بِمُعَافَاتِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْكَ» [ مسلم و ابوداود]؛ « شبی پیامبر صلّی الله علیه و سلّم- در بسترشان نبودند من در جستجوی ایشان بودم که دستم به کف پایشان برخورد کرد در حالی که در سجده بودند و می­فرمودند: پروردگارا! پناه می­برم به رضایَت از خشمت و پناه می­برم به عفو و گذشتت از سزایت و پناه می­برم به خودت از خودت».

این حدیث به روشنی دلالت دارد بر اینکه امّ المؤمنین عایشه رضی الله عنها- می­دانست که لمس بدون مانع پوست رسول خدا صلّی الله علیه و سلّم- که همسرش بود وضوی هیچ­کدام را باطل نمی­کند و اگر او به این حکم، اطلاع نداشت که بسیار بعید است- می­بایست پیامبر صلّی الله علیه و سلّم- نمازش را قطع می­کرد و سپس مسأله را برای وی، روشن می­ساخت.

معتقدم که برخورد زن و مرد، وضو را باطل نمی­کند؛ چه زن و شوهر باشند چه خیر، چه در وقت بده بستان، معامله و خرید و فروش و چه در اتوبوس، مترو و ... .

2-­ جاری شدن خون از مواضعی غیر از مواضع طبیعی: این مورد نیز وضو را نقض نمی­کند و فرقی ندارد این خون، برخواسته از زخم، حجامت، خون دادن و ... باشد و چه خیر؛ چه کم باشد و چه فراوان. این، مذهب امام احمد و امام شافعی است. اما امام ابو حنیفه می­فرماید: اگر خون، فراوان باشد وضو را نقض می­کند. دیدگاه اول، راجح است؛ زیرا:

الف-­ احادیثی که به گرفتن وضوی دوباره پس از خونریزی، امر کرده­اند ضعیف هستند و نمی­توان وجوب عبادت را بر آنها، بنا کرد.

ب-­ اصل، یقینی بودنِ وضو است و آنچه این حکم را تغییر می­دهد باید برگرفته از آیه یا حدیثی صحیح و یا اجماع صحابه باشد.

ج-­ وقتی سیّدنا عمر بن الخطاب رضی الله عنه- در امامت نماز، ضربت خورد به نمازش ادامه داد در حالی­که از زخم وارده بر بدنش، خون می­چکید. پس اگر خونریزی، ناقض وضو می­بود قطعا سیدنا عمر و صحابه دیگر از آن، بی­اطّلاع نمی­بودند.

3-­ استفراغ: دیدگاه فقها در مورد استفراغ، همچون خون است؛ یعنی اختلافی که در بحث ناقض وضو بودن خون، جاری بود در اینجا نیز جاری است و دو دیدگاه، وجود دارد. اما باتوجّه به اینکه پیامبر صلّی الله علیه و سلّم- در حالی­که روزه بودند حجامت گرفتند و نه روزه­یشان را شکستند نه وضویشان را در حالی­که از بدنشان خون می­رفت، معتقدم که ( خون و به تبعِ آن) استفراغ، ناقض وضو نیست والله أعلم.

4-­ قهقهه کشیدن در داخل و خارج نماز: امام مالک، شافعی، احمد، اسحاق و ابو ثور بر آنند که قهقهه چه در نماز و چه خارج از آن، وضو را باطل نمی­کند. دلیل آنان، حدیث موقوفی است که وقتی از جابر بن عبدالله رضی الله عنه- در مورد خندیدن در نماز، سؤال کردند فرمود: « باید نمازش را دوباره بخواند امّا گرفتن وضو، لازم نیست». از این­رو برآنم که قهقهه، نماز را باطل می­کند اما اثری بر وضو ندارد والله أعلم.

5-­ شستن و حمل میّت: هر کس میّتی را شستشو دهد یا او را لمس و یا حمل کند وضویش باطل نمی­شود. اما گروهی از فقها بر آنند که بهتر است هر کس میّتی را غسل داد خود نیز غسل کند و هر کس او را حمل کرد وضو بگیرد. حجّت این گروه، حدیث ابو هریره رضی الله عنه- است که روایت می­کند: پیامبر صلّی الله علیه و سلّم-: « مَنْ غَسَّلَ مَيِّتَاً فَلْيَغْتَسِلْ وَمَنْ حَمَلَهُ فَلْيَتَوَضَأْ» [ ابو داود]؛ « هر کس میّتی را شست باید غسل کند و هر کس میّتی را حمل کرد باید وضو بگیرد». ابن عمر رضی الله عنهما- می­فرماید: « وقتی جنازه­ای را می­شستیم برخی از ما غسل می­گرفت و برخی خیر».

معتقدم غسل گرفتن پس از شستشوی میّت، سنت است؛ اما برای وضو گرفتن پس از حمل میّت، دلیلی وجود ندارد والله أعلم.

6-­ شک کردنِ شخصی که وضو گرفته در وضو: هر کس وضو بگیرد سپس شک کند که آیا وضو دارد یا خیر، بنا را بر وجود وضو می­گذارد؛ زیرا او از وجود وضو، اطمینان دارد اما باطل شدن آن، مبنی بر شک است؛ بنابراین بر اصل ( که وجود وضو است)، باقی می­ماند تا زمانی که به باطل شدن آن، اطمینان یابد.

عبدالله بن زید می­فرماید: در مورد کسی که در نمازش به شک می­افتد که آیا وضو دارد یا خیر از پیامبر صلّی الله علیه و سلّم- سؤال شد، فرمودند: « لَا يَنْصَرِفُ حَتَّى يَسْمَعَ صَوْتًا أَوْ يَجِدَ رِيحًا» [ بخاری و مسلم]؛ « نمازش را قطع نکند تا اینکه صدایی بشنود یا بویی احساس کند».

 

وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

1010 جار خوێندراوه‌ته‌وه‌
17/08/2018
بڵاوكردنه‌وه‌ی بابه‌ته‌كان مافی هه‌موو كه‌سێكه‌ به‌مه‌رجێك ئاماژه‌ به‌ سه‌رچاوه‌كه‌ی بدات.